Фільм про Вигоду

Виключно в Центрі Спадщини ви можете побачити цей 20-хвилинний фільм, що проводить глядача через увесь процес розвитку місцевості від доісторичного періоду до сьогодення, і захоплююче знайомить зі світом місцевих мешканців – бойків – допомагає зрозуміти, чому так склався їхній побут, у чому шарм їхнього простого життя і яке місце вузькоколійної залізниці у ньому. Фільм транслюється у сучасному кінотеатрі центру українською, англійською, російською, польською та німецькою мовами.

Мережа карпатських вузькоколійок

Вигодська вузькоколійка
(«Карпатський трамвай»)



Є найдавнішою та найкоротшою з діючих вузькоколійних залізниць в Україні, а також єдиною вузькоколійкою, що не перебуває у державній власності. Почала діяти як туристична атракція від літа 2003 року. Послуги «Карпатського трамваю» включають супровід екскурсовода. Трамвай здійснює зупинки, під час яких туристам пропонується скуштувати мінеральну воду безпосередньо з бювету, карпатський чай, медовуху та канапки, а також сувеніри. В літній період працює виїзна торгівля (шашлики, грибна юшка, хвоїнка та медовуха). Можна замовити проведення різноманітних святкувань (весіль, ювілеїв пам’ятних дат) з цікавою пригодницькою програмою.


Маршрут вузькоколійки проходить від селища Вигода до с. Сенечів долиною річки Мізунки, далі перетинає старий міст через річку Свіча. Вздовж маршруту вузькоколійки знаходяться гідрологічна пам’ятка природи загальнодержавного значення заповідник «Ширковець», джерело мінеральної води «Нафтуся» та найчистіше в Карпатах гірське джерело «Дзюркач», водоспади річки Мізунки, капличка у Солотвинському лісництві на місці перших соляних родовищ початку ХІ століття, старі виробничі приміщення та лісничівки (зупинка Мундунок), що свідчать про давні лісорозробки. Мандрівка залізницею може бути поєднана із кількаденними пішими походами до вершин Менчул (1450 м), Яйко-Ілемське (1679 м), шляхами національно-визвольних змагань до Вишківського перевалу (930 м) та гори Лисої – місця колишнього язичницького святилища, вершин Магура, Щавна, а також до лісництва «Соболь».


Є декілька варіантів подорожей: класичний 4-годинний маршрут та гірський 8-годинний маршрут (Вигода - «Ширковець» - Старий та Новий Мізунь - Дубовий кут – Солотвино - Миндунок – Соболь — урочище Магура). Повертаючись, можна відвідати орнітологічний заказник в урочищі Дзюркач.

Боржавська вузькоколійна залізниця 



Інші назви: вузькоколійка Виноградово — Хмільник — Іршава; в народі має назву «Анця Кушницька». Побудована у 1904 – 1907 роках під час перебування Західної України у складі Австро-Угорщини. Нині входить до складу Львівської залізниці. Головна гілка пролягла вздовж річки Боржави, що дало назву залізниці. У верхів'ях річки колія розгалужувалась на кілька гілок, які вели до віддалених гірських лісорозробок. 

Нині  експлуатується гілка Виноградів — Хмільник — Іршава, а також Берегово — Хмільник. Залізницю використовують для перевезення вантажів та для пасажирських перевезень. Пасажирські потяги складаються з локомотива і декількох вагончиків. У кожному селі, через яке проходить залізниця, споруджені невеликі станції. На сьогодні регулярні пасажирські перевезення здійснюються між містами Виноградів та Іршава. Здійснюються екскурсійні подорожі вихідного дня, що можуть бути організовані у двох варіантах: відправлення за графіком руху поїзду Іршава – Хмільник (екскурсія по станції Хмільник, продовження руху за графіком пасажирського потягу Хмільник – Виноградів (екскурсія по ст.Виноградів); замовлення спеціального поїзду Іршава – Хмільник – Берегово або в зворотному напрямку (екскурсія по станції Хмільник). 

Колочавська вузькоколійка



Єдиний на Закарпатті музей історії залізниці. 

Музей складається із раритетного паровозу та ешелону із 10 вагонами. Кожний вагон відтворює процес транспортування у різні історичні періоди – це 3чеські пасажирські вагони, радянський товарняк, угорський вагон для перевозу худоби, вагони для транспортування деревини – рубанців та бокорів. В музейних вагонах розміщено унікальні експонати, які розповідають про історію вузькоколійок на Закарпатті, роботу і побут залізничників, побут пасажирів. Головна гордість музею – унікальний паровоз – виготовлений у Німеччині 1951 року, до 1973 р. працював на Боржавській вузькоколійці, потім зберігався у паровозному депо у селі Хмільник. Залізничні колії та металеві конструкції вагонів зібранні з різних залізниць Закарпаття.


Відвідувачам пропонується покататись на вузькоколійці проїхати у вагоні по колії довжиною 800 метрів. У музеї також є діюча механічна дрезина.


Адреса музею: 

с. Колочава Міжгірського району Закарпатської області, вул. Дружби 26. 

Тел. +38 (03146) 24325 

Музей працює щодня з 9:00 до 18:00

Вузькоколійка Моканіта
(Вішеу-де-Сус, Румунія)



Працює з 1932 р. у 25 км від кордону з Україною (70 км від пункту пропуску в Сігету-Мармацієй). Щодня курсують два потяги між станціями Вішеу-де-Сус та Палтін з програмою на цілий день для 80-100 туристів. Сезон туристичних паровозів Моканіти розпочинається весною і триває до осені. Паровози відправляються зі станції Вішеу де Сус. Через дві години вони прибувають до станції Палтін, де мають зупинку протягом 1-2 годин. На станції Палтін пасажирів заманюють місцеві заклади харчування. Тут можна насолоджуватись спокоєм прогулянки в карпатському лісі, оглянути неповторну панораму Васерської долини зі спеціального оглядового майданчика. Потім потяг вирушає у зворотну сторону.


Моканіта має свої роздинки : готель-потяг «Карпатія – Експрес». Поїзд розташований поруч із залізничною станцією CFF у Вішеу де Сус. Поїзд складається з паровоза, спорудженого в Румунії, двох спальних вагонів і вагону-ресторану, який належав залізниці колишньої Східної Німеччини. Тут є 20 відділень, у кожному з яких є по два ліжка, із загальною вмістимістю до 40 гостей. Всього 50 метрів відділяють гостей від ранкового паровоза до Васерської долини. "Карпатія-Експрес" знаходиться в межах обгородженої території, яка охороняється, а також включає в себе залізничну станцію CFF. Надається безкоштовна парковка. Вагон-ресторан «Карпатії- Експрес» відкритий також для гостей, які не проживають у готелі.


Пам’ятний паровоз. Спереду поряд з "Карпатія Експрес" можна побачити історичний паровоз, споруджений на румунському заводі в Ресіті. Це пізній варіант німецького "2-10-0 стандартного вантажного локомотива" класу 150 колишньої «Німецької Державної Залізниці" (Deutsche Reichsbahn). Після закінчення Другої світової війни завод Ресіти спорудив 282 локомотиви для Румунської Державної Залізниці (CFR). Цей двигун вважаються не лише вражаючим дорогоцінним каменем в колекції готелю-потягу. Ресіта 150,216 є також частинкою історії Європейської залізниці!

 

Про Центр


Найстаріша  вузькоколійна  залізниця  України  у  мальовничому  осередку  Карпат,  Західних Горганах,  сама по  собі є  унікальним  приводом, щоб відвідати Вигоду та місцевість   навколо,  пізнати  місцеву  природу та культуру й насолодитися  активним  відпочинком. А для того, щоб оптимально  спланувати свою Карпатську подорож,  пірнути  у  до цього часу  незвідані   факти про Карпати та історію місцевості,  тісно  пов’язаною  з деревообробним промислом та вузькоколійною залізницею,   – завітайте в одну з найпривабливіших будівель   Вигоди у  самому її центрі –   Центр спадщини Вигодської вузькоколійки.
Історична  будівля  Центру спадщини  має  прямий  стосунок до  Вигодської   вузькоколійної  залізниці.  Збудована у 1855 році вона,  після сільської  церкви, є найстарішою  будівлею у  селищі, що слугувала   резиденцією Леопольду  Попперу  фон Подграгі –  засновнику  вузькоколійки.  Це  був  забутий архітектурний об’єкт,  який   донедавна  знаходився  у критичному стані. Під час  радянської  епохи  будинок  був   трансформований у сільський клуб. Ця  трансформація зашкодила  будівлі,   половина  якої  останні  30  років  просто  пустувала.


Інша половина і зараз належить сільській бібліотеці.   Лише у 2008 році дві кімнати були впорядковані та надані місцевому відділку міліції. Проте приміщення і далі використовувалося мало,  та до 2013 року  прийшло  в повний занепад.


Будівля  була реконструйована і перетворена для відвідувачів у сучасний інтерпретаційний візит-центр Туристичною Асоціацією Івано-Франківщини   у партнерстві з Вигодською селищною радою та Івано-Франківською облдержадміністрацією в рамках проекту ЄС «Карпатські вузькоколійки».


Тут гостям насамперед пропонують переглянути інтерактивну експозицію, що розповідає про місцеву природу та зокрема лісову екосистему Карпат, місцеву історію – розвиток лісової та деревообробної промисловості довкола Вигоди,   виникнення Вигодської вузькоколійки,  етнографію,  народні  ремесла тощо.


Центр  також  поінформує  вас про  місцеві атракції,   допоможе забронювати житло,  придбати мапи, іншу інтерпретаційну літературу,  чи орендувати спорядження для активного туризму.   На разі,  тут можна  скористатися базовими  комплектами  для  спостереження  за природою – біноклями,  лупами,  а також  дослідити  біологічні  особливості  рослин  чи  тварин  на клітинному чи макро-рівні під  мікроскопами. При центрі також діє природнича школа для юних відвідувачів.


І нарешті,  в цьому універсальному місці,  вірніше,  у крамниці центру,  ви зможете задовольнити свою потребу в Карпатських сувенірах,  путівниках та краєзнавчих книжках.

На сьогодні  в  українських  Карпатах  немає місця,  схожого на Центр спадщини  Вигодської  вузькоколійки.  Навряд чи  знайдеться  музей чи  візит-центр з таким  різноманіттям   інтерпретаційних  засобів  місцевої  природи та  етнографії.  До прикладу,  реалістичний паротяг,  на якому можна   майже по-справжньому  проїхатися   давнім  маршрутом   Вигодської вузькоколійки,  чи багатомовні фільми,  присвячені  темам   дерева від  деревообробки до традиційних ремесел або ж  ‒ історії вузькоколійки  від  витоків   до сьогодення.


Центр спадщини Вигодської вузькоколійки працює шість днів на тиждень .   Центр знаходиться безпосередньо на автодорозі Р-21, неподалік стартує Карпатський трамвай, поруч з його зупинкою розташований майданчик для припарковування автомобілів та автобусів.

Послуги

Ціни та абонементи на відвідування виставки та перегляд фільму

 

Ціни на 1 особу

Дорослі - 60 грн

Діти - 30 грн

Студенти - 35 грн

Діти до 5 років - безкоштовно

Люди з особливими потребами, інваліди, сироти - безкоштовно

Військові ветерани, учасники АТО та їхні сім'ї - безкоштовно

 

Ціни на 1 особу для групи (від 15 чоловік) - 50 грн

 

Сімейний квиток

Сімейний квиток: батьки+діти шкільного віку - 120 грн

Сімейний квиток: 1 з батьків+діти шкільного віку - 90 грн

 

Друк
icon

 

Більше статей...

  1. Лісова школа