Коротка історія Вигодської вузькоколійки

Карпатський трамвай у с. Вигода Долинського району Івано-Франківської області – єдиний діючий транспортний засіб на території України, що курсує найдавнішою і найкоротшою з діючих вузькоколійних залізниць в країні, а також єдина з вузькоколійок, що перебуває у приватній власності. Вузькоколійка та тепловоз, що курсує по ній – це приватний туристичний об’єкт – ТзОВ «Карпатський трамвай» (діє від літа 2003 року), адже ця гілка Карпатської вузькоколійки використовується для перевезення робітників ТОВ «Уніплит» до лісу. Та все більшої популярності вона набуває саме як туристичний об’єкт.

Історія Вигодської вузькоколійки розпочалася наприкінці ХІХ століття, коли сюди приїхав австрійський підприємець барон Леопольд Поппер фон Подграгі, який займався лісозаготівельним бізнесом. Барон влаштував першу у цій частині Карпат пилораму (тартак) у селі Вигода. Від широкої залізниці в гори спочатку проклали «конки» — вузькоколійки, якими коні тягнули ліс. Така колія, довжиною в 3 кілометри з'єднувала у 1890 році завод у Вигоді з тартаком у Старому Мізуні. Пізніше «конки» замінили паровози, а протяжність колії зросла до кількох сотень кілометрів. Занепад вузькоколійок почався у 1960-ті роки через масове впровадження вантажівок-лісовозів. Рештки залізниць припинили існування у дев’яностих роках. І лише на початку 21 століття деревообробна компанія «Уніплит» відродила колію. Зараз загальна довжина вузькоколійки становить 78 кілометрів, туристам зазвичай показують перших 15.

Глибше довідатися історію цієї колії Ви зможете відвідавши Центр спадщини Вигодської вузькоколійки та переглянувши інтерпретаційний фільм.