Вирушіть у гори трамваєм!

Подорож вузькоколійкою на маленькому лісовому поїзді, що раніше возив деревину з гір до тартаків захоплює дух. Ні, поїзд не мчить стрімголов, навпаки - він нікуди не квапиться і пропонує своїм пасажирам робити теж саме: дивитись, вивчати, слухати, насолоджуватись і відпочивати. Особливо приємно їхати назустріч світові у відкритому вагоні, відчуваючи на собі сонячні промені чи краплі дощу, подихи вітру і доторки дерев, повз які проїжджається надто близько.


Спочатку довго їдемо розлогою долиною найбільшої ріки краю – Свічі. Поодинокі сірі чаплі, що походжають у воді, здається, вже звикли до гуркоту трамвайчика і сприймають його як велику живу істоту, а нам і на краще – можемо дуже детально сфотографувати пернатих на тлі мальовничих ландшафтів Долинщини. Рухаючись за руслом ріки, здіймаємося вгору, і ось ми вже проїжджаємо повз типові бойківські хати, розглядаючи паркани та подвір’я, на яких походжають корови, кури, гуси і заклопотані суворою гірською господаркою місцеві ґазди. Минаємо лагідні гірські пагорби, які щораз стають усе вищими, дивовижне болото Ширковець та в’їжджаємо у високогірну тайгу – густі смерекові ліси, які заведуть нас до цілющих джерел, Мізунського водоспаду та ще далі й вище у кам’янисті гори Горгани.

Неквапливість подорожі дарує особливу насолоду від перебування у горах, адже кожен фрагмент за поворотом вартує уваги: інакша рослинність, мох, дерева, кут схилів, птахи, та Свіча, яка впродовж подорожі невловимо змінює характер від спокійної рівнинної до невпинної гірської ріки, яка проривається крізь величезні кам’яні пороги. Чисте повітря – наш незмінний супутник, від якого часом аж паморочиться в голові.

 

Маршрут Карпатського трамваю

Трамвай вирушає із смт. Вигода двічі на день — об 11.00 і 15.00.
Мандрівка коштує 70 грн.
Діти до семи років перевозяться безкоштовно.


Чуємо паровозний гудок, трамвай подають на посадку. Він складається з дизельної мотодрезини ТУ-6п та двох вагонів і двох кабріолетів кожний по 40 місць. Кожен із вагонів оснащений радіозв’язком, пасажири слухають історію карпатських залізниць від екскурсовода.

Під час поїздки, на зупинках, Ви можете попити природної мінеральної води безпосередньо з бювету. Ця вода за хімічним складом та оздоровчими властивостями відповідає знаменитій воді з джерел «Нафтуся», що у Трускавці (Львівська область, Україна). Скуштуйте карпатський чай, медовуху та канапки, придбайте сувеніри. А влітку Вас запросять на ситний обід шашликами та грибною юшкою і обов’язково з місцевими міцними напоями – хвоїнкою та медовухою.

Унікальні природні об’єкти вздовж маршруту Карпатського трамваю

Стандартний маршрут (15 км)

 

  • Урочище Осій, що знаходиться на однойменній горі з хвойно-листяним пралісом.
  • Гідрологічна пам’ятка природи загальнодержавного значення заповідник Ширковець, на території якого росте карликова сосна висотою не вище 2 м. Цей вид сосни живиться болотом і може жити 300-350 років!
  • Джерело мінеральної води «Горянка» (типу «Нафтуся») та найчистіше в Карпатах гірське джерело «Дюзркач». Звідси можна стартувати у похід до мальовничих гір Лиса (1159 м) та Люта.
  • Водоспади річки Мізунки з можливістю купання у теплу пору. Кінцева зупинка. 


На зворотному шляху Карпатський трамвайчик має ще одну зупинку – біля старих, санаторіїв, що нині не функціонують, де відвідувачі можуть прогулятися підвісним мостом, придбати Карпатські сувеніри та скуштувати смачні страви та напої бойківської кухні.

Коротка історія Вигодської вузькоколійки

Карпатський трамвай у с. Вигода Долинського району Івано-Франківської області – єдиний діючий транспортний засіб на території України, що курсує найдавнішою і найкоротшою з діючих вузькоколійних залізниць в країні, а також єдина з вузькоколійок, що перебуває у приватній власності. Вузькоколійка та тепловоз, що курсує по ній – це приватний туристичний об’єкт – ТзОВ «Карпатський трамвай» (діє від літа 2003 року), адже ця гілка Карпатської вузькоколійки використовується для перевезення робітників ТОВ «Уніплит» до лісу. Та все більшої популярності вона набуває саме як туристичний об’єкт.

Історія Вигодської вузькоколійки розпочалася наприкінці ХІХ століття, коли сюди приїхав австрійський підприємець барон Леопольд Поппер фон Подграгі, який займався лісозаготівельним бізнесом. Барон влаштував першу у цій частині Карпат пилораму (тартак) у селі Вигода. Від широкої залізниці в гори спочатку проклали «конки» — вузькоколійки, якими коні тягнули ліс. Така колія, довжиною в 3 кілометри з'єднувала у 1890 році завод у Вигоді з тартаком у Старому Мізуні. Пізніше «конки» замінили паровози, а протяжність колії зросла до кількох сотень кілометрів. Занепад вузькоколійок почався у 1960-ті роки через масове впровадження вантажівок-лісовозів. Рештки залізниць припинили існування у дев’яностих роках. І лише на початку 21 століття деревообробна компанія «Уніплит» відродила колію. Зараз загальна довжина вузькоколійки становить 78 кілометрів, туристам зазвичай показують перших 15.

Глибше довідатися історію цієї колії Ви зможете відвідавши Центр спадщини Вигодської вузькоколійки та переглянувши інтерпретаційний фільм.