Мережа карпатських вузькоколійок

Вигодська вузькоколійка
(«Карпатський трамвай»)



Є найдавнішою та найкоротшою з діючих вузькоколійних залізниць в Україні, а також єдиною вузькоколійкою, що не перебуває у державній власності. Почала діяти як туристична атракція від літа 2003 року. Послуги «Карпатського трамваю» включають супровід екскурсовода. Трамвай здійснює зупинки, під час яких туристам пропонується скуштувати мінеральну воду безпосередньо з бювету, карпатський чай, медовуху та канапки, а також сувеніри. В літній період працює виїзна торгівля (шашлики, грибна юшка, хвоїнка та медовуха). Можна замовити проведення різноманітних святкувань (весіль, ювілеїв пам’ятних дат) з цікавою пригодницькою програмою.


Маршрут вузькоколійки проходить від селища Вигода до с. Сенечів долиною річки Мізунки, далі перетинає старий міст через річку Свіча. Вздовж маршруту вузькоколійки знаходяться гідрологічна пам’ятка природи загальнодержавного значення заповідник «Ширковець», джерело мінеральної води «Нафтуся» та найчистіше в Карпатах гірське джерело «Дзюркач», водоспади річки Мізунки, капличка у Солотвинському лісництві на місці перших соляних родовищ початку ХІ століття, старі виробничі приміщення та лісничівки (зупинка Мундунок), що свідчать про давні лісорозробки. Мандрівка залізницею може бути поєднана із кількаденними пішими походами до вершин Менчул (1450 м), Яйко-Ілемське (1679 м), шляхами національно-визвольних змагань до Вишківського перевалу (930 м) та гори Лисої – місця колишнього язичницького святилища, вершин Магура, Щавна, а також до лісництва «Соболь».


Є декілька варіантів подорожей: класичний 4-годинний маршрут та гірський 8-годинний маршрут (Вигода - «Ширковець» - Старий та Новий Мізунь - Дубовий кут – Солотвино - Миндунок – Соболь — урочище Магура). Повертаючись, можна відвідати орнітологічний заказник в урочищі Дзюркач.

Боржавська вузькоколійна залізниця 



Інші назви: вузькоколійка Виноградово — Хмільник — Іршава; в народі має назву «Анця Кушницька». Побудована у 1904 – 1907 роках під час перебування Західної України у складі Австро-Угорщини. Нині входить до складу Львівської залізниці. Головна гілка пролягла вздовж річки Боржави, що дало назву залізниці. У верхів'ях річки колія розгалужувалась на кілька гілок, які вели до віддалених гірських лісорозробок. 

Нині  експлуатується гілка Виноградів — Хмільник — Іршава, а також Берегово — Хмільник. Залізницю використовують для перевезення вантажів та для пасажирських перевезень. Пасажирські потяги складаються з локомотива і декількох вагончиків. У кожному селі, через яке проходить залізниця, споруджені невеликі станції. На сьогодні регулярні пасажирські перевезення здійснюються між містами Виноградів та Іршава. Здійснюються екскурсійні подорожі вихідного дня, що можуть бути організовані у двох варіантах: відправлення за графіком руху поїзду Іршава – Хмільник (екскурсія по станції Хмільник, продовження руху за графіком пасажирського потягу Хмільник – Виноградів (екскурсія по ст.Виноградів); замовлення спеціального поїзду Іршава – Хмільник – Берегово або в зворотному напрямку (екскурсія по станції Хмільник). 

Колочавська вузькоколійка



Єдиний на Закарпатті музей історії залізниці. 

Музей складається із раритетного паровозу та ешелону із 10 вагонами. Кожний вагон відтворює процес транспортування у різні історичні періоди – це 3чеські пасажирські вагони, радянський товарняк, угорський вагон для перевозу худоби, вагони для транспортування деревини – рубанців та бокорів. В музейних вагонах розміщено унікальні експонати, які розповідають про історію вузькоколійок на Закарпатті, роботу і побут залізничників, побут пасажирів. Головна гордість музею – унікальний паровоз – виготовлений у Німеччині 1951 року, до 1973 р. працював на Боржавській вузькоколійці, потім зберігався у паровозному депо у селі Хмільник. Залізничні колії та металеві конструкції вагонів зібранні з різних залізниць Закарпаття.


Відвідувачам пропонується покататись на вузькоколійці проїхати у вагоні по колії довжиною 800 метрів. У музеї також є діюча механічна дрезина.


Адреса музею: 

с. Колочава Міжгірського району Закарпатської області, вул. Дружби 26. 

Тел. +38 (03146) 24325 

Музей працює щодня з 9:00 до 18:00

Вузькоколійка Моканіта
(Вішеу-де-Сус, Румунія)



Працює з 1932 р. у 25 км від кордону з Україною (70 км від пункту пропуску в Сігету-Мармацієй). Щодня курсують два потяги між станціями Вішеу-де-Сус та Палтін з програмою на цілий день для 80-100 туристів. Сезон туристичних паровозів Моканіти розпочинається весною і триває до осені. Паровози відправляються зі станції Вішеу де Сус. Через дві години вони прибувають до станції Палтін, де мають зупинку протягом 1-2 годин. На станції Палтін пасажирів заманюють місцеві заклади харчування. Тут можна насолоджуватись спокоєм прогулянки в карпатському лісі, оглянути неповторну панораму Васерської долини зі спеціального оглядового майданчика. Потім потяг вирушає у зворотну сторону.


Моканіта має свої роздинки : готель-потяг «Карпатія – Експрес». Поїзд розташований поруч із залізничною станцією CFF у Вішеу де Сус. Поїзд складається з паровоза, спорудженого в Румунії, двох спальних вагонів і вагону-ресторану, який належав залізниці колишньої Східної Німеччини. Тут є 20 відділень, у кожному з яких є по два ліжка, із загальною вмістимістю до 40 гостей. Всього 50 метрів відділяють гостей від ранкового паровоза до Васерської долини. "Карпатія-Експрес" знаходиться в межах обгородженої території, яка охороняється, а також включає в себе залізничну станцію CFF. Надається безкоштовна парковка. Вагон-ресторан «Карпатії- Експрес» відкритий також для гостей, які не проживають у готелі.


Пам’ятний паровоз. Спереду поряд з "Карпатія Експрес" можна побачити історичний паровоз, споруджений на румунському заводі в Ресіті. Це пізній варіант німецького "2-10-0 стандартного вантажного локомотива" класу 150 колишньої «Німецької Державної Залізниці" (Deutsche Reichsbahn). Після закінчення Другої світової війни завод Ресіти спорудив 282 локомотиви для Румунської Державної Залізниці (CFR). Цей двигун вважаються не лише вражаючим дорогоцінним каменем в колекції готелю-потягу. Ресіта 150,216 є також частинкою історії Європейської залізниці!